Bygga eget galoppträd

Ett galoppträd är en klöspelare till katterna. Det heter som det gör för att det inte finns hyllplan på det. Tanken är att dom ska komma i full fart och stamklättra upp i ett svep. Typ simulering av trädklättring för innekatter. 

Nu kostar ju ett butiksköpt galoppträd mellan 1700-2300kr… och jag som gillar att pyssla bestämde mig för att tillverka eget av återanvänt material istället.


Rören är billiga gjutrör med diametern 15 cm. Det finns ännu större papprör upp till 2o cm. Dessa gjutrör fick jag av min pappa. Tror dom kostar 20kr/st i butik. Grejen med gjutrör är att dom är ruskigt kompakta och tåliga. Sen har vi sisalrepet. Det blir ju en hel del rep till det här, men faktum är att det ändå blir billigare än att köpa en färdig möbel. Mitt galoppträd blir ca 3 meter högt och det finns inte ens att köpa. Har sett att Bauhaus säljer sisalmatta med måtten från 4 meter bredd och så bestämmer man hur lång den ska vara. Vilket ju vore ruskigt enkelt, men jag har inte kommit på något bra sätt att fästa mattan, medan sisalrep fäster sig själv när du lindar det.

Hur gör man då?

Jo, på insidan av rören löper två reglar. Som jag skruvar fast i papprören genom att skruva från utsidan. Så jag börjar med att fästa det nedersta röret och sen trär jag på ett till rör och då ser jag var skruvarna på röret under är och kan lätt hitta rätt på nästa rör.


 Jag har tryckt in en 15 cm bred regel i botten på första gjutröret. Det var preciiiis så det gick in. Eftersom reglerna som går uppåt och håller rören på plast är så små, fanns det bara två små fästpunkter för en bottenplatta, så den 15 cm breda (150x100x40 mm för att vara exakt) regeln fyller upp hela utrymmet och gav många starka fästpunkter. Så bottenplattan hölls helt enkelt upp och skruvades fast underifrån. 


Hela galoppträdet ska fästas i trappan och inte ex vara uppspänt mot taket. Dessutom väger mina katter som mest 4 kg, så hur hållbart detta blir för en 7 kg tung katt kan jag inte svara på. 

Fortsättning följer…

Det här inlägget postades i Bara jag, Huset, Katten, Katterna. Bokmärk permalänken.

Kommentera

