Kursläxa

– leka i olika miljöer. Kunna kampa och busa trots störning och lägga på en signal på leken, ex ”ta den!” (frallan leker, kämpar men inte med liv och lust som han kan, runt andra hundar)

– ombetinga hundmöten. Han säger inget när vi möter andra hundar, går fint i kopplet, men han är stel, fokuserar mer på dom vi möter, går in i sin bubbla. Här har jag varit lat, eftersom han utåt sätt beter sig bra vid hundmöten, men vi får problem ex på agilityträningen med att han har svårt att fokusera på mig.

– träna passivitet i stökiga miljöer. Här har jag haft lite andra krav, ex har passivitet varit ”sitt still och var tyst!” Men i väldigt stökiga miljöer har han pipit och flamsat runt och det har uppstått en konflikt då jag blivit irriterad. Här får jag börja jobba med att få honom att fokusera mig ”här hos mig!” först, genom ex massage, något gott att tugga på, ex leverpastej i kong. Och senare när han har förväntan hos mig, börja tona ut hjälperna lite. 

Det här inlägget postades i Agility, Frallan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

