Att vara förälder

Under perioder i mina barns liv har jag känt mig vilsen. Livet lunkar på och så plötsligt en dag skär sig allt. Alla rutiner rivs upp och man står och gapar och är som ett vakuum. Varför fungerar plötsligt ingenting längre? 

Mestadels handlar det om att barnen vuxit och utvecklas och har nya behov, egenskaper och färdigheter som vi föräldrar är lite tröga på att uppfatta. Det är ju inte så att 3-åringen annonserar att ”från och med idag vill jag välja kläder själv och jag har även börjat bli mörkrädd och vågar inte sova själv längre!”. Utan det manifesterar sig oftast som en plötslig explosion av skrik, gråt, kravlande på golvet och känslan av att vara oerhört kränkt. Sen är det upp till mig att försöka komma på om det är fel på mig, kläderna, ungen, dagen osv. 

Jag har tyckt att såna här utvecklingsfaser har kommit väldigt tätt mellan 1-3 år. Man hinner knappt ställa om sig innan storasyster har nå nytt som spökar och vi har legat i ofas i 2 år känns det som. Det blir många kränkta känslor och gråtexplosioner. Men så har det varit lugnt i snart ett helt år nu. Övergången mellan 1 till 2 barn, att bli storasyster, har gått så himla bra! Vardagen har rullat på och känslan att ”jag vet var jag har henne” har infunnit sig. Tills nu…

Samma gråtexplosioner, men med ett oerhört djup. Det som tidigare handlat om ”jag kan själv”, handlar nu istället om ”jag känner att jag måste göra så här för att annars kommer du inte att hämta mig från dagis och då blir jag ledsen för alltid, och vilsen. Och polisen kommer att ta dig!”. Jag är helt paff och oerhört stolt. Min stora lilla tjej! 

Det har känts så tryggt med barnen, jag har varit i en rosa bubbla ett tag och idag kom känslan av att jag inte kommer kunna skydda henne från livets vedermödor. Folk kommer vara taskiga, hon kommer bli besviken, hon kommer välja sin väg, träffa nya människor som inte jag känner först. Idag kände jag att ”Hur sjutton gör man? Vad händer? Ska det va så?” 

Totalt. Jäkla. Vilsen. 

Det här inlägget postades i Barnen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

