Träning på Brukshundklubben

Ikväll åkte jag och min mammaledighetskollega till BK med 3 hundar. Tanken var mest att andas BK-luft och lära framförallt frallan hur man beter sig. Förutom att han gärna ville hälsa (väldigt brutalt) på en BC-fröken så skötte han sig så jäkla bra! 

Vi gick först en sväng och sedan hamnade vi på en belyst plan i närheten av klubbstugan. Det hördes hundskall, hästgnägg och flyttfåglar. Folk gick från sina bilar i halvmörkret. Ändå jobbade han så otroligt bra ❤️

Började med lite inkallningsövning. Plättlätt. Fortsatte med cirkelövning och la även till fram-träning tillsammans med cirklarna och han förstod direkt. Vid för högljudd störning blev svängarna runt mig lite väl vida och vid något tillfälle drog han mot skålen utan lov, men jag är jättenöjd. Han jobbar i samma hastighet och med samma tryck som vilken brukshund som helst. Skitkul! Tog en paus och snackade lite med en bekant som stod med sin BC-tik (på andra sidan stängslet till planen). Hans första reaktion blev att studsa fram och köra huvudet genom fårnätet, i vad jag tolkar som en hälsning med alldeles för hög intensitet, möjligt att han hade hamnat i bråk om han inte hade staketet emellan (just detta vi måste få bort!!). Efter några sekunder släppte han henne och satt lös vid min sida/nosade. 

Avslutade med att träna stadga i starten. Bakom honom sprangs det, hoppade, smackade, visslade och bjöds in till lek med frallans leksak, men han satt så stadigt ❤️ Duktiga killen!!! När det var kompisens tur att köra lydnad med sin hund, så kommenderade jag lite och frallan fick träna på att vara passiv. Jättekul att ha någon med sig att träna med, iallafall jag tränar mycket bättre då! Just ikväll känns det som om det knappt gått en vecka sedan alla dom där sena kvällarna på BK, kurserna, frysandet om fötterna. Och ikväll var det ruskigt kul ❤️ Inte för att vi gjorde någon banbrytande träning, utan för att det kändes så himla rätt. 

Trött kille som parkerade sig i babysittern direkt vi kom hem. 



Det här inlägget postades i Agility, Frallan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

