Det börjar bli nervöst

När storasyster föddes gick allt så fort. För fort. Vi hann knappt befinna oss på Förlossningen i 1,5 tim så var hon född. Men när det går för fort, kan det ju också gå sönder, vilket det gjorde. Därför är det bestämt sedan vecka 19 i denna graviditet, att lillasyster ska födas med planerat kejsarsnitt. När vi först planerade att skaffa fler barn, så var jag lite deppig. Det kändes som att det stod mellan att bli ännu mera trasig på ”nedervåningen” eller att låta bli att skaffa barn igen. Men hjärtat vann och lillasyster blev till. Min barnmorska på Mödravårdcentralen hade läst min journal från förra graviditeten/förlossningen och fångade genast upp min rädsla. En remiss skrevs för att få en utredning för huruvida ett kejsarsnitt denna gång kanske var bättre. Så kom en kallelse från sjukhuset och tillsammans med min kära vän som stöd satt vi i ett möte/samtal och på plats fick vi beskedet, att kejsarsnitt är att föredra.

20140804-103713-38233906.jpg

Jag blev så klart jätteglad över att man tagit mig på allvar, men ju längre veckorna gått, desto nervösare och oroligare blir jag. I samband med beslutet fick jag hem ett informationshäfte om hur det går till och plötsligt kändes det som väldigt mycket att tänka på. Blodproppar, bukoperation, infektionsrisken, smärtlindring osv. En orolig själ som jag kan få magsår för mindre 😦

20140804-104040-38440506.jpg

Jag funderar också på hur smärtan efteråt kommer kännas. När man är hemma, själv, med båda barnen, inte få bära nåt annat än lillasyster på flera veckor.

20140804-104219-38539506.jpg

Det kanske låter gnälligt, men det här är det som fyller mitt huvud dagligen nu och det faktum att storasyster i samma veva kommer att utredas och ev operera bort halsmandlar bl.a.

Det här inlägget postades i Barnen, Nära och kära. Bokmärk permalänken.

Kommentera

